Wpływ składników odżywczych na nasz organizm

0
97
tłuszcze

Nie od dzisiaj wiadomo, że zdrowa dieta pomaga nam nie tylko osiągnąć dobrą sylwetkę, ale również wpływa na nasze samopoczucie, daje nam niezbędną energie i poprawia naszą efektywność. Każdy wie, że jeść trzeba rozsądnie, ale czy wie dlaczego?

Odpowiedź na to pytanie też pewnie nie jest obca większości z Was. Chodzi tutaj o składniki odżywcze i ich odpowiednie zbilansowanie w codziennej diecie. W zależności od tego jakie mamy cele żywieniowe ich rozkład w posiłkach jest różny.

składniki odżywcze

Podstawowe składniki odżywcze jakie na co dzień spożywamy to m. in. białka, tłuszcze, węglowodany, witaminy, składniki mineralne. Ich zawartość w produkcie określa się w gramach na 100 gramów produktu. Podstawowe funkcje, jakie mają spełniać, można podzielić na budulcowe, energetyczne i regulujące.

Te pierwsze mają za zadanie dostarczyć organizmowi materiał budulcowy, są to np. białka, niektóre sole mineralne. Energetyczne stanowią główne źródło energi, a regulujące odpowiadają za procesy zachodzące w organizmie.

Białka są głównym źródłem budulcowym, w przypadku uszkodzonych tkanek i komórek również odpowiadają za ich regeneracje. Sa wykorzystywane również jako substancja zapasowa, w przypadku braku możliwości pozyskiwania energi z innych składników.

białko

Węglowodany można podzielić na proste i złożone. Sa to inaczej cukry lub równoznacznie sacharydy. Nasze dzienne zapotrzebowanie kaloryczne jest w 50% pokrywane właśnie przez nie. Wsród węglowodanów prostych możemy wymienić te najbardziej znane jakimi są glukoza, fruktoza, manoza. Występują one w słodyczach, mące, miodzie, dżemach. Z kolei głównymi przedstawicielami węglowodanów złożonych są np. sacharoza, maltoza, laktoza. Można je spotkać w pieczywie pełnoziarnistym, orzechach, płatkach owisiannych, warzywach strączkowych czy ryżu brązowym.

węglowodany proste i złożone

Ostatnim opisanym tutaj składnikiem odżywczym są tłuszcze. Pełnią one w organizmie ludzkim funkcję izolacyjno-ochronną, poza tym dostarczają niezbdnej energii. Występują w tkankach roślinnych i zwierzęcych. Z badań naukowych wynika, że spożycie tłuszczy rośnie proporcjonalnie do wzrostu zamożności społeczenstwa. Tak samo jak węglowodany dzielą sięna proste i złożone. Do tej pierwszej grupy możemy zaliczyć tłuszcze właściwe czyli m. in. estry glicerolu i kwasy tłuszczowe. Tłuszcze złożone to na przykład glikolipidy, stanowią one składnik tkanki mózgowej, oraz sterole, których przedstawicielem jest cholesterol. Dzienne zapotrzbowanie na tłuszcze to 250-350 gramów.

tłuszcze

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here